Erfgoed

- Torenmuseum

Prof. EPHREM DELMOTTE

Aquarel van Ephrem Delmotte door Willy Van Nerum

Ephrem DELMOTTE werd op 13 maart 1905 te Ronse geboren. Op jeugdige leeftijd ging hij piano studeren. Na zijn middelbaar onderwijs behaalde hij diverse diploma's voor muziekonderricht.

Mede dankzij de onverdroten ijver van Ephrem Delmotte kwam er te Ronse uiteindelijk toch een beiaard, niét in het torentje van de oude Sint-Maartenskerk zoals aanvankelijk gepland, maar in de Sint-Hermestoren.

Op voorstel van burgemeester Eugène SOUDAN is Ephrem beiaard gaan studeren aan de Mechelse Beiaardschool bij Jef Denyn, de grootmeester zelf. Zo werd hij in 1933 stadsbeiaardier van Ronse.
Sindsdien klonken vanaf de Sint-Hermestoren met grote regelmaat geen huzarenstukken of staaltjes van pure beiaardtechniek, maar melodieën die de gewone man konden bekoren. Ephrem noemde zichzelf graag een ' straatmuzikant'.
Als beiaardier was hij een graaggeziene gast. Zo gaf hij regelmatig concerten in Duitsland ( 18 jaar Keulen), Nederland ( 25 jaar Sluis), Frankrijk, Ierland, Noorwegen, Denemarken, Zwitserland, Engeland, Portugal ( Mafra) en Israël ( Y.M.C.A-toren).

In 1961 ging Ephrem Delmotte met pensioen. Totaal onverwachts verliet deze ronsenaar-in-hart-en-nieren zijn stad en vestigde zich te Oostende waar hij tot 1996 de beiaard wekelijks bespeelde.

Wie in Ronse Delmotte zegt, zegt ineens ' Zote Mondaag'. Hij was de initiatiefnemer en de bezieler van deze driedaagse die uitgroeide tot de huidige ' Bommelsfeesten': drie dagen en drie nachten per jaar wordt Ronse ondergedompeld in karnavalsstemming.

Ephrem Delmotte is ook de vader van de drie textielreuzen en sinds 1992 loopt er zelfs een reus Ephrem bij.
Ephrem Delmotte is de toondichter van o.a. het Bonmosslied, het Ronsese volkslied, gespeeld en gezongen op menig Ronses feest.

In 1959 liet Ephrem samen met de V.V.V. ( Vereniging Voor Vreemdelingenverkeer) een monument oprichten aan het station, een monument ter ere van de Bommels ( volgens Ephrem ' Bonmoss', wat oud Waals zou zijn voor ' goed volk'):
een narrenfiguur bovenop een beiaardklok!.

Ephrem DELMOTTE overleed te Oostende op 19 juli 1997. Hij kreeg zijn uitvaartliturgie in de Sint-Hermescollegiaal te Ronse en is bijgezet in de familiegrafkelder op het ' oud kerkhof' aan de Engelsenlaan te Ronse. Zijn monumentale graf is een waar curiosum en een bezoekje overwaard!

Op vraag van het Comité van de Kapel van O.L.Vrouw van Wittentak Ronse zal het gemengd Sint-Gregoriuskoor van de Sint-Hermesparochie eind mei 2004 een cd opnemen met o.a. een innig mooi ' Ave Maria' van de hand van Ephrem Delmotte.

DE V.Z.W. PROF. EPHREM DELMOTTESTICHTING

In 1985 en 1990 werd Ephrem Delmotte voor zijn respectievelijk 80ste en 85ste verjaardag gevierd te Ronse.
Bij die gelegenheid vernamen zijn vrienden zijn bekommernis om wat er na zijn dood zou gebeuren met zijn persoonlijk archief.
Na enkele vergaderingen werd op 10/12/1992 de v.z.w. Prof. Ephrem Delmottestichting opgericht. Haar doelstellingen zijn:

Uit erkentelijkheid voor zijn uitzonderlijk gevuld en rijk cultureel leven de figuur van Prof. Ephrem Delmotte -muziekpedagoog, beiaardier, componist, vader en bezieler van diverse culturele initiatieven in Ronse- in ere te houden.

Daarnaast wil de vereniging alle beeld- & klankmateriaal over Ephrem Delmotte verzamelen, bewaren en toegankelijk maken voor het publiek.
Binnen de kortste keren werd een fonds aangelegd, zodat reeds in 1994 een huis kon worden aangekocht in de Elzelestraat, het  ' Spielegreem', de buurt waar Ephrem is geboren. In september van datzelfde jaar mocht Ephrem zélf 'zijn' museum openen.

De Stichting waakt erover dat de herinnering aan Ephrem Delmotte levendig blijft. Een jaarlijks hoogtepunt in de werking van de v.z.w. is de organisatie en uitvoering van een heus herinneringsconcert in de maand augustus. De 3 beiaardiers die deel uitmaken van de v.z.w. ( Aimé Lombaert, stadsbeiaardier van Brugge - LudoVan Malcot, stadsbeiaardier van Ronse en Dominique Wybraeke, assistent-beiaardier in Ronse) musiceren dan solo, 4- en 6-handig. Ook samenspel met diverse orkesten en ensembles staat steevast op het programma.

Op bovenstaande foto zien we het herinneringsconcert van 21 augustus 2004: een DUPLEXCONCERT tussen harmonieorkest ( de Stedelijke Harmonie van de Brandweer o.l.v. Hans Van de Walle) en beiaard ( op de foto D. Wybraeke achter het beiaardklavier)

Meer info? Mail naar voorzitter André Onijn: andre.onijn@skynet.be

Sint-Hermes > Orgel & Beiaard > Home