Parochie-Ronse

Saint-Martin

- Mots de Vie

PASTORALE KANSEN KERKTOERISME ONONTGONNEN

BRUSSEL (KerkNet/Katholisch.de) Volgens de jezu et Eckhard Bieger benut de katholieke Kerk te weinig de pastorale kansen van kerktoerisme. Bieger werkte mee aan een omvattende Duitse studie die naging waarom mensen kerken, kloosters en Bijbelse plaatsen bezoeken. Bij 60% van de bevraagden blijft vooral de magische sfeer van hun bezoeken bij. Een op drie heeft ook oog voor de levende gemeenschap die haar huis heeft in de kerk.

"Volgens jezu et Eckhard Bieger bestaat er een eeuwenoude band tussen godsdienst en reizen. Maar kerk en toerisme zijn een relatief jong paar. Terwijl het aantal kerkgangers daalt, stijgt het aantal toeristen voor christelijke plaatsen. De kerk benut te weinig de pastorale kansen. Bij rondleidingen worden kerken te vaak als musea voorgesteld die religieuze kunst bewaren, terwijl ze nauwelijks als liturgische ruimte worden beschreven."

(Kerknet 5.6.2011)

Laatste wijzigingen: 17/10/17 @ 15:31 CET | 5.5 msec