DANK-VIEREN OP HET PINKSTERFEEST.

Hoor je dat? Hoor je dat?
Spits maar gauw je oren!
Want er is een goed bericht:
God geeft alle mensen licht.
Fijn om dat te horen!

Dit stroofje uit het intredelied in de dankviering van onze eerstecommunicanten en vormelingen brengt iedereen in onze kerk in de gepaste sfeer. Het openingswoord, een dialoogje tussen eerstecommunicant en catechiste geeft een antwoord op de kinderlijk vraag naar wat het pinksterfeest betekent. Zoals de wind die we niet zien maar takken en bladeren van bomen in beweging brengt, zo brengt de geest ons ook in beweging naar elkaar om veel goede dingen te doen, zoals Jezus deed.
Het verhaal van het eerste pinksterfeest, - volgens de Handelingen der Apostelen- is gedramatiseerd op kindermaat en klinkt direct en bevattelijk. Verder verwoorden teksten rond het centrale thema van ‘de zeven gaven’ perfect de pinksterboodschap. Enkele kleintjes, enkele vormelingen, een moeder, een opa, een catechiste visualiseren ze: Vreugde, Liefde, Goedheid, Vrede, Trouw, Geduld, Wijsheid… Ten slotte is de viering krachtig ondersteund door ‘het ritme van de Geest’ in de liedjes, die ook in de vormsel- en eerste-communievieringen weerklonken. Mooi was het toen de vormelingen na de communie vooraan hun themaliedje ‘Alle kleuren’ nog eens mochten laten horen. Maar de eerste-communicantjes deden niet voor ze onder. Ook zij brachten ‘live’ hun ‘Hiep, hiep, hoera’-song. De grote respons én het applaus in een kerk van jong en iets ouder volk mag dan bovendien een opsteker zijn voor allen die instonden voor deze en voorbije vieringen. De receptie achteraf was dan dik-verdiend.

Foto Album
<< Vorige play