DANK-VIEREN OP HET PINKSTERFEEST.

Een jeugdige verfrissende dankviering sloot op Pinksteren 15 mei in onze kerk de catechese voor vormelingen en eerstecommunicanten af. Ongedwongen – elk op zijn niveau - brachten zij hun teksten naar voor. Ook waren hier en daar de ouders en grootouders betrokken. Het openingswoord bestond in een dialoog tussen een eerstecommunicant en catechiste met het antwoord op de kinderlijk vraag naar de betekenis van het pinksterfeest.

Krachtig als de wind

Met een treffende beschrijving van de H..Geest: “…om te verstaan wie of wat de Geest is en wat Hij doet, moeten we eens denken aan de wind. De wind zelf kan je niet zien, niet vastpakken. net als de Geest. Wat de wind doet kunnen we wel zien; want die geeft kracht. Hij brengt takken en bladeren van bomen in beweging en laat de deuren en ramen dichtslaan. Zo geeft ook de Heilige Geest ons kracht. Hij kan ons in beweging brengen naar elkaar om veel goede dingen te doen, om te doen zoals Jezus.”

Zeven gaven

Het verhaal van het eerste pinksterfeest, - volgens de ‘Handelingen’ - werd op kindermaat gedramatiseerd en op die manier klonken de woorden van de apostelen direct en bevattelijk. Verder stonden de voorbeden in het teken van ‘de zeven gaven’. Enkele kleintjes, enkele vormelingen, een moeder, een oma, een catechiste visualiseerden ze: Vreugde, Liefde, Goedheid, Vrede, Trouw, Geduld, Wijsheid…

‘Leven is een puzzel…, Hoera!’

Na de communie lieten de vormelingen fier hun themaliedje ‘Leven is een puzzel’ horen, maar ook de eerste-communicantjes brachten ‘live’ hun ‘Hiep, hiep, hoera’-song. De oprechte respons én het applaus in de kerk van jong en iets ouder volk was een opsteker voor allen die instonden voor deze en voorbije vieringen. De receptie achteraf was dan ruim verdiend.

Laatste wijzigingen: 18/05/16 @ 12:47 CET | 12.8 msec