Erfgoed

Toren
- Torenmuseum

Stadsbeiaardier Ludo Van Malcot

Ludo Van Malcot afkomstig uit Lubbeek, studeerde filosofie en theologie, deed pastoraal werk in Zaventem, gaf les aan het koninklijk atheneum van Mortsel en werd in 1973 dominee in Ronse.

- Vanaf 1980 tot aan zijn pensioen was hij inspecteur Protestantse Godsdienst voor het Gemeenschapsonderwijs.
- In 1985 waagde hij de overstap van piano naar de beiaard, omdat sinds het vertrek van de legendarische Ephrem Delmotte, die de beiaard bespeelde van 1930 tot 1960, het instrument er verweesd bij hing.
- In 1986 werd hij benoemd tot stadsbeiaardier van de St.-Hermes.
- In 1998 studeerde hij af aan de koninklijke Beiaardschool “Jef Denyn” in Mechelen met een scriptie over de geschiedenis van de Beiaard in Ronse.

Om de 14 dagen op zaterdag, van 15u30 tot 16u30 bepeelt hij de beiaard in Ronse.
In de zomer zijn er de beiaardconcerten van half juli tot half september, elke zaterdagavond om 20u30 met verlichting, gastbeiaardiers tussendoor, en koor en orkest in de St.-Hermeskerk.

Speeltafel van de beiaard van Ronse

Ludo Van Malcot initieert de Russische pianiste Olga Ogneva op de beiaard

Sint-Hermes > Orgel Beiaard > Home